Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП
ПОЛОЖЕННЯ
про команду психолого-педагогічного супроводу дитини
з особливими освітніми потребами Плесенської загальноосвітньої школи I-III ступенів
І. Загальні положення
- Це Положення визначає основні принципи, завдання та функції, а також порядок організації діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами (далі – Команда супроводу), які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання в закладі загальної середньої освіти.
- У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
- індивідуальна навчальна програма – документ (частина ІПР), який окреслює коло знань, умінь та навичок, що підлягають засвоєнню з кожного окремого навчального предмету у процесі навчання у закладі загальної середньої освіти з метою реалізації індивідуальної освітньої траєкторії дитини з особливими освітніми потребами (далі дитини з ООП). Містить перелік тем матеріалу, що вивчається, рекомендації щодо кількості годин на кожну тему, час, відведений на вивчення всього курсу;
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених в Законі України «Про освіту»
- Персональний склад Команди супроводу затверджується наказом керівника закладу освіти, в якому здобувають освіту діти з ООП.
- Команда супроводу дитини з ООП співпрацює з ІРЦ з питань надання корекційно-розвиткових послуг та методичного забезпечення її діяльності.
- Це положення складено на підставі Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої освіти .
ІІ. Склад учасників Команди супроводу
- Склад Команди супроводу визначається з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП.
- До складу Команди супроводу дитини з ООП входять:
У закладі загальної середньої освіти:
постійні учасники: заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів ,класні керівники, вчителі, асистент вчителя, практичний психолог, соціальний педагог, батьки або законні представники (далі – батьки) дитини з ООП тощо;
залучені фахівці: медичний працівник закладу освіти, лікар-офтальмолог.
.
ІІІ. Принципи діяльності Команди супроводу
- Основними принципами діяльності Команци супроводу є:
повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП;
дотримання інтересів дитини з OOH, недопущення дискримінації та порушення її прав;
командний підхід;
активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до освітньогопроцесу та розробки IПP;
конфіденційність та дотримання етичних принципів;
міжвідомча співпраця.
- Завдання Команди супроводу
- Команда супроводу виконує наступні завдання:
збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання ІПP;
визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу освіти на підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг;
розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання;
створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;
проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання;
проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників; батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини; формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.
- Основні функції учасників Команди супроводу
Адміністрація закладу освіти ( заступник директора з навчально-виховної роботи):
формування складу Команди супроводу;
призначення відповідальної особи щодо координації розроблення ІПР;
організація роботи Команди супроводу;
контроль за виконанням висновку ІРЦ;
залучення фахівців (в тому числі фахівців ІРЦ) для надання психолого-
педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП;
контроль за виконанням завдань учасниками Команди супроводу своїх функцій;
розроблення спільно з іншими учасниками Команди супроводу індивідуального навчального плану дитини з ООП;
залучення батьків дитини з ООП до розроблення і погодження ІПР;
оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР;
моніторинг виконання ІПР.
Практичний психолог:
вивчення та моніторинг психічного розвитку дитини з ООП;
психологічний супровід дитини з ООП;
надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП згідно з IПP¹;
надання рекомендацій, консультацій та методичної допомоги педагогічним працівникам закладу освіти у роботі з дитиною з ООП;
консультативна робота з батьками дитини з ООП;
просвітницька робота щодо формування психологічної готовності в учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі.
¹Проведення корекційно-розвиткових занять практичним психологом, учителем-дифектологом здійснюється відповідно до чинного законодавства.
Соціальний педагог:
соціально-педагогічний патронаж дитини з ООП та її батьків;
виявлення соціальних проблем, які потребують негайного вирішення, при потребі, направлення до відповідних фахівців з метою надання допомоги;
вивчення соціальних умов розвитку дитини з ООП;
соціалізація дитини з ООП, адаптація її у новому колективі;
інформування дитини з ООП та її батьків про мережу закладів позашкільної освіти, залучення дитини до участі в гуртках, секціях з урахуванням її можливостей;
надання рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі, подолання особистісних, міжособистісних конфліктів;
захист прав дитини з ООП, за відповідним дорученням представлення її інтересів у відповідних органах та службах.
Вчителі-дефектологи (лікар-офтальмолог), вчитель-реабілітолог:
надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП, згідно ІПP;
моніторинг досягнень у відповідній сфері розвитку дитини, згідно ІПР;
надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо особливостей організації освітнього процесу, реалізації корекційно-розвиткових цілей в процесі навчання, технології для досягнення кінцевих цілей навчання, визначених в ІПР та застосування адаптацій (модифікацій);
консультативна робота з батьками дитини з ООП;
Вчитель початкових класів (класний керівник), вчителі предметів:
забезпечення освітнього процесу дитини з ООП з урахуванням особливостей її розвитку та ІПP;
підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП, її сильні сторони та потреби; результати виконання дитиною навчальної програми/освітнього плану;
участь у підготовці індивідуального навчального плану дитини з ООП;
розробка індивідуальної навчальної програми в закладі загальної середньої освіти та індивідуального освітнього плану в закладі дошкільної освіти;
визначення спільно з іншими педагогічними працівниками рівня Досягнення кінцевих цілей навчання; передбачених ІПP;
створення належного мікроклімату в колективі;
надання інформації батькам про стан засвоєння навчальної програми/освітнього плану дитиною з ООП.
Асистент вчителя:
спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
участь в організації освітнього процесу дитини з ООП;
участь у розробці ІПP;
участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми/індивідуального освітнього плану (для закладів дошкільної освіти);
адаптація освітнього середовища; навчальних Матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП;
оцінка спільно з вчителем/вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;
надання інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з ООП.
Батьки дитини з ООП:
доведення інформації про дитину (стиль, спосіб навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань);
прийняття участі у роботі Команди супроводу, в тому числі залучення до складання ІПP;
створення умов для навчання, виховання та розвитку дитини.
- Організація роботи Команди супроводу
- Загальне керівництво Командою супроводу дітей з ООП покладається на заступника директора з навчально-виховної роботи, який несе відповідальність за виконання покладених на Команду завдань та розподіл функцій між її учасниками.
- Робота Команди супроводу здійснюється в межах основного робочого часу працівників.
- Однією з організаційних форм діяльності Команди супроводу є засідання її учасників, яке проводиться не менше трьох разів протягом. навчального року.
За потреби скликаються позачергові засідання. Ініціювати позачергове засідання Команди супроводу може будь-хто з її учасників.
- Головою засідання Команди супроводу є заступник директора з навчально-виховної роботи в закладі загальної середньої освіти.
- Рішення засідання Команди супроводу приймаються за результатами колегіального обговорення інформації кожного її учасника відкритим голосуванням (за умови присутності на засіданні не менше 2/3 від загального складу).
- Рішення засідання Команди супроводу оформляється протоколом, який веде секретар засідання. Протокол засідання підписується головою, секретарем та всіма учасниками засідання.
- Секретар призначається із числа складу постійних учасників Команди супроводу.
VII. Організація надання психолога-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами
- Відповідно до висновку ІРЦ, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності), результатів понятого-педагогічного вивчення дитини Команда супроводу складає індивідуальну програму розвитку дитини з ООП впродовж 2-х тижнів з моменту початку освітнього процесу.
ІПР погоджується батьками та затверджується керівником закладу освіти.
- Команда супроводу переглядає ІПР з метою її коригування та визначення прогресу розвитку дитини у закладі загальної середньої освіти двічі на рік (у разі потреби частіше).
- Відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП Команда супроводу розробляє індивідуальний навчальний план та індивідуальну навчальну програму в закладі загальної середньої освіти.
- Команда супроводу визначає способи адаптації (у разі необхідності модифікації) освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП.
- Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюється шляхом проведення індивідуальних і групових занять.
- У разі виникнення труднощів у реалізації ІПР, Команда супроводу звертається до фахівців ІРЦ щодо надання методичної допомоги.
- Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП.
- Корекційно-розвиткові заняття згідно з ІПР проводяться педагогічними працівниками закладу освіти та (або) залученими фахівцями ІРЦ, інших установ/закладів, фізичними особами, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти.