Звіт директора Плесенської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Капелюх Тетяни Миколаївни про діяльність закладу в 2014-2015 навчальному році.
Свою діяльність у 2014/2015 навчальному році педагогічний колектив Плесенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів спрямовував на подальше розв’ язання питань удосконалення навчально-виховного процесу, підвищення якості навчання і виховання учнів школи відповідно до Закону України “Про освіту”, Закону “Про загальну середню освіту”, Положення про загальноосвітній навчальний заклад, Концепції національного виховання, Національної стратегії розвитку освіти України на 2012 – 2021 роки, нормативних документів про школу.
Метою діяльності педагогічного колективу протягом навчального року було створення умов для задоволення потреб громадян, суспільства і держави у безперервній загальній освіті; всебічний розвиток кожної дитини як особистості шляхом розкриття і реалізації потенційних можливостей, розумових та фізичних здібностей, талантів.
Реалізація даної мети здійснювалась через профільне навчання ( школа працює за філологічним профілем, співпрацює з Мокіївським центром допрофесійної підготовки, створюючи умови для отримання бажаючими виробничих спеціальностей), запровадження інноваційних технологій, здійснення інклюзивного навчання для слабозорих дітей, оптимізацію навчально-виховного процесу шляхом впровадження особистісно орієнтованого та компетентнісно підходу.
Кількість учнів у школі – 130 учнів.
За рівнем навчання:
- початкова школа – 4 класи, 52 учні;
- основна школа – 5 класів, 64 учні;
- старша школа – 2 класи, 14 учнів.
Адміністрація школи, педагогічний колектив протягом навчального року забезпечили виконання всеобучу по мікрорайону школи. 100 % дітей шкільного віку були охоплені навчанням.
В 2014 – 15 навчальному році заклад працював над впровадженням Державних стандартів початкової та середньої загальної освіти, реалізацією Програми впровадження нових стандартів, відповідно до якої було створено належну матеріально – технічну базу, забезпечено методичний, соціально – психологічний супровід навчально – виховного процесу в 1, 2,3 та 5,6 класах.
Відповідно до запитів батьків учні школи мали змогу вивчати з 1 класу російську та англійську мови, а школярі 5-9 класів – німецьку, англійську та російську мови. В 11 класі з метою підготовки до ЗНО було передбачено додатковий час на вивчення Історії України.
Діти були охоплені додатковою освітою, протягом року функціонували гуртки “Туризм”, «Інформатика», «Театральний», духовий оркестр. Учні школи ІІІ ступеня вивчали філософію, що сприяло формуванню в учнів знань з предметів та підготовці їх до життя.
В рамках шкільної програми «Обдарована дитина» проводилась систематична робота по залученню та підготовці учнів до конкурсу захисту науково-дослідницьких робіт Малої Академії Наук. Учнями та вчителями школи було підготовлено 4 науково – дослідницьких роботи. Учень 11 класу Жемоєдов А., (базова дисципліна – хімія), учениця 9 класу Матвійчук О. (базова дисципліна – екологія) (вчитель Бачинська О.В) вибороли ІІ місце в обласному заочному конкурсі захисті науково дослідницьких робіт МАН; учень 9 класу Шикерук В. (базова дисципліна – історія ) (вчитель Руда Н.В.) став переможцем районного та учасником обласного етапу конкурсу – захисту науково дослідницьких робіт МАН.
В школі проводилася підготовча робота до майбутньої науково – пошукової діяльності, діти здобували ази дослідницької роботи. Під керівництвом вчителів 18 учнів прийняли участь в Міжнародному математичному конкурсі “Кенгуру”, 10 учасників отримали дипломи високого рівня, 4 учнів – показали добрий результат. В міжнародній грі – конкурсі «Русский медвеженок» взяли участь 15 школяра, отримали дипломи ІІ ступеня 2 учні, дипломи ІІІ ступеня – 5 учнів, в грі “Лукоморье” взяли участь 12 учнів, з них 3 вибороли Срібний диплом, 4 учні – Бронзовий диплом. З 36 учасників Всеукраїнського природничого інтерактивного конкурса «Колосок» 13 учнів отримали «Золотий колосок», 11 учнів – ” Срібний колосок”. З 9 учасників Всеукраїнського природничого конкурсу “Геліантус” 7 учнів стали призерами. У Всеукраїнському інтерактивному учнівському конкурсі юних суспільствознавців «Кришталева сова 2014» 2 учні отримали диплом І ступеня, ІІ ступеня – 1 учень. У Всеукраїнському фізичному конкурсі “Левеня” взяли участь 14 учнів, з них 5 учнів отримали добрий результат. В конкурсі з німецької мови “Орлятко” взяли участь 8 учнів, з них 4 учні вибороли Срібний диплом . В конкурсі з англійської мови “Грінвіч” взяли участь 13 учнів з яких 6 стали призерами.
В 2014 – 2015 н.р. 7 учнів школи здобули призові місця в ІІ етапі учнівських олімпіад. Вони принесли для школи 3 перших місця, 4 других місця та 5 третіх місця. А учні Чміль А. ( 7 клас ), Шикерук В.( 9 клас), Савчук З., Іщук Т. (8 клас) стали призерами обласних заочних олімпіад з математики; учениця Іщук Т. (8 клас) в обласних заочних конкурсах “Юний математик” та “Крок до знань” посіла відповідно 3 та 2 місця; учениця Янушевська Яна (9 клас) в обласному заочному конкурсі “Цікаві математичні ідеї” посіла 3 місце (вчитель Варшавська А.Й). У ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу ім.Шевченка стали призерами 2 учні.
Учні школи під керівництвом Бачинської О.В. були активними учасниками екологічних акцій та конкурсів: у Всеукраїнській акції “День юного натураліста” вибороли І місце, учениці Савчук З. та Іщук Т. були учасниками обласної наукової конференції.
Робота з педагогічними кадрами проводилась на основі діагностичних даних і сприяла підвищенню теоретичного, методичного та фахового рівнів вчителів. Позитивним досягненням у вирішенні даного питання стало створення власної моделі структури методичної роботи. На її ефективність вказує те, що вчителі школи щорічно приймають активну участь в роботі з створення методичних посібників, які відзначаються на районному, обласному рівнях. 5 робіт вчителів школи стали призерами обласної виставки педагогічних інновацій «Освіта Хмельниччини на шляхах реформування» в 2014 році. Дубовська С.С., вчитель української мови та літератури, Бачинська О.В. вчитель хімії та біології стали переможцями районного та учасником обласного етапу конкурсу «Вчитель року 2015».
Вчителі школи Варшавська А.Й, Іванюк О.В., Грицюк С.М., Вінічук В.М., Бачинська О.В. є постійними членами журі районних олімпіад, конкурсів тощо. На базі Плесенської ЗОШ в 2014 – 2015 році працювали районні семінари вчителів основ здоров’я, практичних психологів, відбувся майстер – клас вчителя початкових класів Вінічук В.М. з питань впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти.
З 2013 року на базі школи працює експериментальний майданчик районного рівня на тему «Застосування здоров’язберігаючих технологій як засіб здійснення інклюзивного навчання слабозорих дітей». Досвід роботи колективу з питання здійснення інклюзивної освіти був презентований на ІІ Обласній науково-практичній конференції «Інновації в управлінській діяльності керівника школи ХХІ століття». Все це спонукає педагогів до постійного творчого пошуку. І як результат, колектив має цікаві надбання з питань забезпечення сучасних підходів щодо вирішення проблеми підготовки вчителів до інноваційної діяльності.
Управлінська діяльність в роботі з педагогічними кадрами була направлена на розв’ язання проблеми оновлення змісту та організації освіти, його демократизації, гуманізації; посилення національної свідомості, активне використання в практиці роботи вчителів елементів інноваційних технологій: розвиваюче навчання ( Вінічук В.М., Руда І.І..), інтерактивні методи навчання (Іванюк О.В., Капелюх Т.М., Варшавська А.Й., Дубовська С.С.), використання інформаційно-комунікаційних технологій (Грицюк С.М.., Руда Н.В.).
В закладі створено інфоромаційно – комунікаційне середовище, вчителями широко використовуються ІКТ в навчально – виховному процесі. Сайт школи став призером районного етапу конкурсу сайтів загальноосвітніх навчальних закладів. Школа є учасником Всеукраїнського проекту «Відкритий світ».
Адміністрацією школи забезпечено управлінську діяльність з виконання Робочого навчального плану та Плану роботи школи на 2014/2015 навчальний рік.
Відповідно до річного плану роботи школи вивчено і узагальнено на засіданнях педагогічної ради, в наказах по школі питання роботи школи, стану викладання навчальних предметів згідно п’ятирічної циклограми. Виконано план атестації вчителів. Атестовано 6 вчителів (20 % від загальної кількості вчителів та 100% згідно плану атестації). За результатами атестації вчителю початкових класів Вінічук В.М. було встановлено кваліфікаційну категорію “спеціаліст вищої категорії” та підтверджено педагогічне звання “Старший вчитель”; Рудій І.І. вчителю початкових класів, Дубовській С.С. вчителю української мови та літератури та німецької мови, Кислюку В.В. вчителю інформатики було встановлено кваліфікаційну категорію “спеціаліст І категорії”; Бондарук Л.В. практичному психологу школи було встановлено кваліфікаційну категорію “спеціаліст ІІ категорії”; Заєць В.І. вихователю групи продовженого дня було підтверджено 9 тарифікаційний розряд.
Забезпечено своєчасне проходження курсів підвищення кваліфікації вчителів. Атестація робочих місць вчителів показала, що ведеться систематична робота з поповнення методичного забезпечення викладання предметів відповідно до чинних програм та підручників, висунутої проблеми. Позитивним є те, що зроблено акцент на вироблення системи методичного забезпечення при викладанні певної теми, використання інформаційно – комунікаційних технологій при викладанні предметів.
Моніторинг підведення підсумків навчального року свідчить про те, що відповідно до робочого навчального плану школи в повному обсязі виконані навчальні плани і програми. Проведено державну підсумкову атестацію учнів 4, 9 та 11 класів. Атестовано 110 учнів, 2-11 класів, що становить 100%. З них виявили рівні компетентності:
початковий – 25 учнів;
середній – 48 учнів ;
достатній – 30 учнів;
високий – 7 учнів.
Великий відсоток учнів з низьким рівнем навчальних досягнень визначає як один із пріоритетних напрямків роботи колективу психолого-педагогічний супровід НВП, індивідуалізацію та диференціацію навчання, ліквідацію прогалин в знаннях учнів через удосконалення системи роботи з учнями, що демонструють низький рівень навчальних досягнень.
9 учнів 11 класу та 13 учнів 9 класу одержали документи про освіту, що становить 100%. 9 випускників (100 % ) пройшли реєстрацію та були учасниками зовнішнього незалежного оцінювання.
Педагогічний колектив продовжив роботу над реалізацією освітньої моделі громадсько – активної школи, яка ставить за мету не просто надавати освітні послуги учням, але й розвивати громаду, залучати батьків та мешканців до вирішення соціальних та інших проблем, які існують як в школі, так і в громаді. В громадсько-активній школі значна увага приділялась освітнім, соціальним, оздоровчим послугам; розвитку молодіжного руху, покращенню навчання учнів, зміцненню родини та відносин між мешканцями громади. Протягом 2014 – 2015 навчального року громадсько активною школою спільно з партнерами була реалізована низка соціальних проектів: «Візитівка села», «Відновлена криниця – згуртована громада», «Чиста Плесна», «Добро починається з тебе».
Виховна робота в школі ґрунтувалась на науково – правовій базі, а саме: закон України “Про освіту”, “Основні орієнтири виховання в ЗНЗ з 1 по 12 клас”, Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності, державна Програма патріотичного виховання населення, Програма “Рівний – рівному” та “Діалог”. Виявлення та розповсюдження нових ефективних форм та методів роботи з дітьми та учнівською молоддю, підвищення професійного рівня та творчої майстерності педагогів було одним із пріоритетних напрямків діяльності колективу. Виховна робота проводилася за напрямками “Ціннісне ставлення до себе”, “Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей”, “Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави” , що сприяло створенню умов для самовизначення та самовдосконалення учнів.
З метою виховання громадської активності школярів в школі створена система самоврядування. Під керівництвом Федорчук Ольги Ігорівни,педагога організатора школи, діє громадсько – дитяче об’єднання “Країна барвінкова ” для учнів 1 – 4 класів та юнацька організація “Істина”, клуб старшокласників “Лідер”. Робота органів шкільного самоврядування спланована та організовується відповідно до структури за міністерствами. З ініціативи міністерств в школі проводились рейди перевірки зовнішнього вигляду учнів, збереження шкільного майна, акції милосердя, трудові десанти. Налагоджено випуск шкільної газети “Шкільний вісник”. Організовано змагання між класами “Клас року”, що значно підвищило активність учнів у загальношкільних заходах та акціях.
Виховання в школі здійснювалось на основі національних пріоритетів, школа дбає про виховання в учнів почуття громадянської та національної гідності, свідомості, любові до рідного краю, сприяє засвоєнню ними культурно – національних, духовних, історичних цінностей. На високому рівні проводились загальношкільні свята та конкурси.Належна увага приділялась фізичному вихованню дітей, формуванню у них навичок здорового способу життя, шляхом використання здоров’язберігаючих технологій навчання та виховання. Учні школи посіли ІІ місце в районній спартакіаді школярів, ІІ місце в районних змаганнях по спортивному туризму.
Формуванню екологічної свідомості школярів, відповідального ставлення до власного здоров’я, як найвищої цінності, сприяла участь школи в проектах “Освіта для сталого розвитку” та “Чесна гра”.
В 2014 – 2015 навчальному році гаряче харчування учнів школи було організовано відповідно до нормативно – правової бази з питань організації харчування школярів. 97% учнів були охопленні харчуванням. Учні 1 – 4 класів, діти – сироти, діти позбавленні батьківського піклування, діти – чорнобильці були охопленні безкоштовним харчуванням. 30 учнів, за висновками медичної комісії, були охоплені дієтичним харчуванням. 30 учнів групи продовженого дня отримували додаткові обіди. Вартість обіду становила в середньому 4 грн. 50 коп.
Протягом року, у тісній співпраці з органами місцевої влади, здійснювався соціально – психологічний супровід дітей різних категорій. Успішно реалізовувалась програма «Шкільний автобус», 100% дітей та вчителів, що проживають за межами пішохідної зони були охоплені підвозом до школи. Функціювання на базі школи модельного центру інклюзивної освіти сприяло створенню умов для здійснення інклюзії для дітей з особливими потребами що є одним із стратегічних завдань сьогодення.
Покращилась матеріально – технічна база школи: проведено поточний ремонт приміщень, замінено покриття підлоги в кабінетах суспільних дисциплін, української мови та літератури, фізики, приймальні, двох кабінетах початкових класів, придбано нову апаратуру для музичного супроводу виховних заходів, оновлено навчальні меблі, поповнено бібліотечний фонд 45 примірниками на суму 1532 грн., оформлено ряд нових стендів, що суттєво покращує інтер’єр приміщення.
Аналіз роботи школи над розв’язанням проблеми всебічного розвитку особистості учнів через здійснення компетентнісної, особистісно орієнтованої системи навчання свідчить про те, ще колективу школи частково вдалося вирішити питання внутрішньої диференціації, активізації пізнавальної активності учнів. Результатом роботи колективу із здібними учнями відповідно до індивідуальних програм були досягнуті окремі досягнення вихованців школи на районному та обласному рівнях. Проте учні школи продемонстрували дуже низькі результати у предметних випробуваннях під час конкурсу – захисту наукових робіт МАН, жодного призового місця не вибороли у ІІІ етапі предметних олімпіад, дещо зменшилась кількість дітей що брали участь в конкурсах «Колосок», «Кенгуру», «Левеня», не забезпечено участі школярів в конкурсі «Патріот».
В процесі навчання поняття індивідуалізації та диференціації не стали взаємопов’язаними, не набули системи. Це в свою чергу не сприяло підвищенню рівня знань, умінь та навичок учнів. Постійної уваги педагогічного колективу потребує проблемне для школи питання підвищення якості освіти, рівня знань, умінь та навичок учнів, розвитку їх пізнавальної активності, інтелекту, подолання пасивності батьків в даному питанні.
Аналіз моніторингу навчальних досягнень учнів з базових дисциплін, результатів державної підсумкової атестації, участі учнів школи в предметних олімпіадах, написанні наукових робіт свідчать про навчальну працю учнів в більшості на репродуктивному рівні. Відсутність системної цілорічної роботи із учнями , щодо подолання прогалин у знаннях призводить до пасивності дітей, їх невмотивованості. Більшість педагогів не практикують проведення комплексної позакласної, позанавчальної, гурткової роботи, що не сприяє розвитку творчих здібностей, нахилів та обдарувань школярів.
Діяльність дитячо – юнацьких об’єднань не була досить дієвою, не набули системи заняття в клубі “Лідер”. Організація роботи класних органів учнівського самоврядування не була ефективною, як результат у дітей не сформовано свідоме ставлення до обов’язків та доручень. Під час проведення виховних заходів по класах спостерігався неналежний рівень їх підготовки та організації.
Мали місце ряд недаліків і в методичній роботі, так методичні об’єднання працювали формально, що не сприяло розвитку творчого потенціалу педагогів, вивчення, узагальнення та впровадження їхнього педагогічного досвіду; предметні тижні проводились на низькому методичному рівні, що не сприяло популяризації та підвищенню інтересу учнів до навчальних предметів; хаотично працювали семінари, робота їх не була адресною, не враховувались запити кожного вчителя. Епізодично здійснювався контроль за рівнем та результативністю методичної роботи з класними керівниками. Робота методоб’єднання класних керівників мало сприяє підвищенню педагогічної майстерності педагогів. Не проведено заплановану діагностику рівня вихованості учнів.
В 2015 – 16 н.р. продовжуватиметься поступове впровадження нового Державного стандарту початкової, базової та повної загальної середньої освіти, що ставить перед закладом нові завдання: підготовку вчителів до впровадження нових стандартів, науково – методичне та матеріально – технічне забезпечення навчально – виховного процесу.
У 2015 – 2016 навчальному році доцільно продовжити роботу колективу над забезпечення всебічного розвитку, природних нахилів, уподобань, здібностей кожної дитини, враховуючи їх можливості та інтереси шляхом реалізації особистісно орієнтованого навчання та виховання формування їх пізнавальних інтересів, потреби в одержанні ґрунтовних знань.
Для успішної реалізації даної проблем у відповідності з Законом України “Про загальну середню освіту”, Положенням про середній загальноосвітній заклад, з метою підвищення якості освіти, забезпечення всебічного розвитку особистості, її талантів, розумових та фізичних здібностей, виховання моральних якостей, діяльність педагогічного колективу буде продовжена за такими напрямками:
ОСНОВНЕ ЗАВДАННЯ – забезпечення активного, свідомого, безперервного, систематичного засвоєння учнями основ наук відповідно до Державних стандартів освіти, всебічний розвиток дитини як особистості з урахуванням її здібностей, талантів;
1. Вироблення у членів педагогічного колективу нової професійної мети через:
- організацію методичної роботи згідно розробленої структури;
- створення умов для вивчення і запровадження нових педагогічних технологій, експериментальної діяльності;
- створення умов для освоєння нових форм виховної роботи з учнями, батьками учнів;
- розвиток вмінь ефективної організації роботи.
2. Формування нових підходів до контрольно-аналітичної діяльності через:
- організацію самомоніторингу;
- організацію самоаналізу (виявлення + та – чинників, які впливають на навчально- виховний процес, шляхів їх подолання).
- удосконалення соціально – психологічного супроводу навчально – виховного процесу.
3. Задоволення освітніх потреб учнів, рівний доступ до якісної освіти через:
- забезпечення прав дитини на отримання якісної освіти та підготовки до ЗНО;
- поглиблення змісту навчання;
- впровадження філологічного профілю навчання;
- вивчення німецької мови як другої іноземної;
- вивчення російської мови за рахунок варіативної складової робочого навчального плану;
- забезпечення умов для отримання виробничих спеціальностей шляхом зовнішньої профілізації;
- створення умов для розвитку творчих здібностей учнів, їх пізнавальної активності через реалізацію компетентнісного, особистісно-орієнтованого підходів.
4. Оптимальне поєднання колективних та індивідуальних форм позакласної роботи через:
- планування і організацію форм виховної роботи на основі рефлексії учнів;
- планування та проведення позакласної роботи з урахуванням інтересів класних колективів та вікових особливостей учнів;
- розвиток активності та самостійності учнів, залучення їх до участів в роботі органів самоуправління відповідно до інтересів та нахилів.
5. Посилення єдності впливу на дітей школи, сім’ї та громадськості через:
- діяльність ГАШ;
- роботу ради школи;
- роботу батьківського комітету школи;
- роботу класних батьківських комітетів;
- роботу ресурсного центру «Відкрита школа»;
- організацію культурного дозвілля та відпочинку в мікрорайоні школи;здійснення превентивного виховання;
- залучення батьків до активної співпраці в житті школи: проведення заходів, родинних свят, ведення гуртків, зміцнення матеріальної бази кабінетів.
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ДІЯЛЬНОСТІ:
- особистісно орієнтований підхід;
- компетентнісний підхід;
- педагогічний моніторинг;
- гуманізація та гуманітарізація;
- проектування;
- диференціації змісту і форм навчання, рівневості, розвиваючого характеру навчально-виховного процесу.
- співробітництво, психологічна підтримка і супровід учнів.
- науковості, гнучкості і наступності освіти;
- єдності національного і загальнолюдського;
- доступності, оптимальних умов для реалізації здібностей дитини, таланту, всебічного розвитку;
- пріоритетності загальнолюдських цінностей над політичними та класовими інтересами;
- незалежності від політичних, громадських, релігійних організацій.
Школа несе повну відповідальність перед батьками, суспільством та державою за реалізацію обраних форм навчально-виховного процесу, відповідно віковим психофізіологічним особливостям дітей, забезпечення належних санітарно- гігієнічних умов, збереження їх здоров’я, якісне засвоєння навчального матеріалу на рівні державних вимог до загальної середньої освіти, норм загальнолюдської етики і моралі.
Звіт директора ,